Bilabonnement, et nytt og gunstig alternativ
05.10.21
Tilbudene er gode og det er lett å la seg friste, men det er sjelden du får en oversikt over hva det egentlig koster. Er hybrid billigere å lease enn diesel? Er det egentlig så billig å eie elbil?
Spørsmålene blir mange, og derfor har Opplysningsrådet for veitrafikken tatt oppgaven med å beregne kostnader for ulike alternativ til finansiering og anskaffelse av ny bil. I år er det et nytt og gunstig alternativ som seiler fram som en ny favoritt.
Vurderinger og valg
Anskaffelse av ny bil er en omstendelig prosess med mange og langsiktige behov som skal vurderes og vektes, ikke minst den økonomiske biten. Bil er en kapitalvare. Det koster å eie, og det har vel aldri skjedd at en bil har steget i verdi.
Hvilken modell og drivlinje du velger, vil også påvirke service og vedlikeholdskostnader, forsikring og, ikke minst, verditapet. Alle disse elementene som påvirker kostnaden ved å ha bil, får du et godt innblikk i via rapporten til Opplysningsrådet for veitrafikk.
Men hva om du kunne slippe usikkerheten, risikoen og bindingstiden? Hva om du kunne velge en fleksibel løsning som er tilpasset dine behov?
En ny måte å ha bil på
Ikke eie, ikke leie eller lease, men abonnere på ny bil! Det gir deg full kontroll over alle kostnader som er knyttet til bilhold.
Du har nok prøvd abonnement før, men da var varen kanskje et magasin, en streamingtjeneste, eller medlemskap på et treningssenter.
Å abonnere på bil fungerer på samme måte: Du finner bilen som passer ditt behov, betaler en fast pris hver måned, og det er alt. Forsikring, dekkhotell, service og vedlikehold er nemlig inkludert i et bilabonnement.
Det er heller ikke behov for egenkapital, og du trenger ikke ta noen risiko eller bekymre deg for verditap.

KINTO Flex bilabonnement
Med et bilabonnement fra KINTO Flex, får du et fleksibelt eierskap som tilpasses dine behov og endringer i livet. Bilabonnementet inkluderer forsikring, service og vedlikehold og dekkhotell i prisen. Du kan også bytte bil ved behov, og du har til og med en forsikring ved unormal slitasje. I tillegg får du velge mellom de nyeste og mest populære modellene fra Toyota og Lexus.
Det er ikke rart at stadig flere velger å ha bil via et bilabonnement i stedet for å eie eller lease.
Men hva koster det å abonnere på bil?
Dette koster bilholdet
Opplysninsrådet for Veitrafikk (OFV) er en politisk uavhengig organisasjon som beregner tall og fakta om veier og kjøretøy i Norge. Hvert år gjør OFV beregninger av hva bilholdet koster for deg. På generelt grunnlag baseres beregningene ved å gå ut fra reelle norske utgifter. Så blir den tunge og omstendelige jobben med å beregne alle kostnadene knyttet til bilhold, utført, men uten at du trenger å gjøre noe.
I KINTO Flex har du 1500 km pr. måned, det vil si 18 000 km i året inkludert i abonnementsprisen. OFV har gjort beregninger med ulike kilometerintervall, men vi har forholdt oss til deres beregning ved 15 000 km pr. år for å være på den sikre siden.
Besøk Opplysningsrådet for Veitrafikk her
Ladbar hybrid
OFV har i 2021 for første gang regnet på kostnadene ved å eie en ladbar hybridbil. For en mellomstor bil med nybilpris 424 000 kroner, er de årlige kostnadene beregnet til å være 89 206 kroner*, eller 7434 kroner per måned. Kostnaden per kilometer blir da 5,95 kroner*.
Dermed vil du komme betydelig gunstigere ut om du velger å abonnere på en Toyota C-HR fra KINTO Flex – det koster 5990 kroner per måned. Og utnytter du den inkluderte kjørelengden i abonnementet fullt ut, gir det en kostnad på bare fire kroner per kjørte kilometer.
Ønsker du en stor ladbar hybrid i Toyota RAV4-klassen, har OFV beregnet kostnadene knyttet til dette ut fra en nybilpris på 636 000 kroner. Da er de årlige kostnadene stipulert til å bli 120 729 kroner*, noe som utgjør 10 061 kroner per måned. Leieprisen for denne bilen med et KINTO Flex-abonnement er 8490 kroner per måned.

Stor dieselbil
Dersom du kjører mye, vurderer du kanskje også en større dieselbil. Til en nybilpris på 636 000 kroner, kan du for eksempel få en SUV med dieselmotor. Kjører du 20 000 km/år med den, vil den årlige kostnaden være 148 255 kroner per år*, eller 12 355 kroner per måned.
Igjen vil en Toyota RAV4 med KINTO Flex-abonnement være et gunstigere valg. Innenfor en slik kostnadsramme kan du også velge en Toyota Camry til 8990 kroner per måned – eller en Lexus NX 300h, til bare 7990 kroner per måned.
Kostnaden per kjørte kilometer er også interessant i denne sammenligningen: Utnytter du kjørelengden i KINTO Flex maksimalt, vil den nevnte Toyota RAV4 med KINTO Flex-abonnement koste deg 5,66 kroner per kilometer. Kostnaden ved å kjøre 20 000 km per år med en dieselbil til 636 000 kroner er beregnet til å være 7,12 kroner per kilometer*.

Er ikke elbil billigst, da?
Du tenker kanskje at en helelektrisk bil vil være langt gunstigere enn disse regneeksemplene? OFVs beregninger bekrefter at elektriske biler generelt gir en lavere kilometerkostnad. Men en praktisk forutsetning her, er muligheten for hjemmelading. Om du har fast parkeringsplass, er vanlig kostnad for å få montert en ladeboks 10 000 – 15 000 kroner* (engangskostnad).
Dessuten er heller ikke en elbil så billig å eie som du kanskje skulle tro. I samme priskategori som over – altså med en nybilpris på 636 000 kroner – er de årlige utgiftene ved å kjøre 20 000 km per år beregnet til å være 114 492 kroner*, altså 9 541 kroner per måned. Kostnaden per kilometer er beregnet til å være 5,72 kroner*. Igjen vil altså en Toyota RAV4 med KINTO Flex-abonnement være gunstigere.
Den laveste priskategorien OVF har regnet på, er en elbil med en nybilpris på 300 000 kroner. Med en kjørelengde på 15 000 km per år, vil den koste deg 59 738 kroner hvert år, altså 4978 kroner per måned. Da kommer du likevel gunstigere ut om du abonnerer på en Toyota Yaris med KINTO Flex – det koster bare 4490 per måned.
Sjekk derfor hvilken bil som passer deg best fra KINTO Flex.

Bilabonnement er et gunstig alternativ til lån og leasing. Les mer om dette her.
Generelt om beregningene
Opplysningsrådet for Veitrafikk inkluderer bompenger i sine opprinnelige beregninger. Bompenger er ikke inkludert i månedsprisen for KINTO Flex. Satsen OFV benytter i 2021-beregningene av bompenger er 0,25 øre per kilometer for bensinbiler, og 0,29 øre per kilometer for bensinbiler (0,13 øre per kilometer for elbiler). Dette er trukket fra i beløpene som her oppgis for årlige kostnader og kostnader per kilometer med OFV som kilde, slik at sammenligningen med abonnementene fra KINTO Flex blir så korrekt som mulig. Utgifter til vask er også inkludert i beregningen til OFV, men det er dessverre ikke praktisk mulig å trekke dette fra i disse regneeksemplene.
Fotnoter:
1) Utgifter til vask, parkering, bompenge og fergebilletter er ikke inkludert i KINTO Flex.
* ) Beregninger gjort i «OFV kalkylen 2021»